måndag 30 augusti 2010

Undrar??




Det är vissa saker jag verkligen önskar att vi lär vårt barn. Det är bl a att respektera andra människor och inte göra någon illa. Idag när jag var och handlade insåg jag att detta är inte självklart för alla och det finns vissa anledningar till varför ondska finns i vår värld.

Om en mamma har rätt att ta tag hårt i sin sons arm och hålla stenhårt fast då han inte står precis där hon vill.
Att tydligt uttrycka hur jobbig han är att ha med i affärer för att han inte gör som hon vill.
Att tala om att han minsann får gå och lägga sig utan mat ikväll. Och om han inte är snäll får han även smisk på rumpan.

Detta gjorde så ont i mig att höra och jag har frågat mig själv ikväll vart gränsen går då man talar om för någon hur oacceptabelt man tycker något är. I hennes värld är det ju acceptabelt annars hade hon inte ens tänkt tanken på att agera på detta sätt. Jag blev besviken på mig själv i denna situationer då jag egentligen helst av allt ville tala om för henne hur lycklig hon ska vara då hon stod där gravid och med två fina barn vid sin sida.
Hur ska denna lilla pojke på kanske 5 år och hans lilla syster förstå att man inte kan hålla fast någon som inte vill göra som dom vill? Hur behandlar/kommer de behandla sina kompisar?

Barn är experter på att göra som vi gör.

Jag kan lova er att mitt tålamod tryter ibland och jag har fått kämpa med att få in en vansinnig Nela i bilen men där är min gräns nådd och jag avskyr när man ibland måste bli arg på det finaste som finns. Vissa dagar skulle Nela lätt kunna stanna på ica och leka hela dagen......hmmm inte jag.....

Vi har hur mycket foto som helst på vår lilla skatt och dessa tre är för ett år sedan då hon började på dagis och hittade mamsens fina mössa :)

Godnatt
Och ta hand om varandra!





2 kommentarer:

  1. Men fy vad hemskt!! Att det finns så vidriga människor som säger så till sitt barn :/

    SvaraRadera
  2. Så sant så. Och visst kan man känna igen sig i situationen när man själv tappar kontrollen och istället börjar använda sig av hot.

    MEN.... faktum är att det aldrig blir bättre. Jag tror inte att barnen lär sig av att bli bestraffade på det sättet. Nix, vi vuxna måste öva oss på att hitta kluriga sätt att avleda våra barn istället. Mutor är bättre än hot (tycker jag). Men det är inte helt enkelt alla gånger, tvärt om.

    Fina bilder som vanligt förresten =)
    Kram

    SvaraRadera